MBR Consulting - Wsparcie dla Państwa biznesu w uzyskiwaniu refundacji
Decyzje o objęciu refundacją ze środków publicznych oraz ustalenie ceny urzędowej są podejmowane na poziomie krajowym i podawane do publicznej wiadomości w oficjalnych publikatorach (Obwieszczenie Ministra Zdrowia).
Proces uzyskiwania refundacji
Firma MBR Consulting oferuje Państwu wsparcie w procesie uzyskania refundacji, ustalenia poziomu refundacji i ceny urzędowej. Posterowanie administracyjne jest prowadzone przez Ministerstwo Zdrowia (Ministerstwo Zdrowia, MoH), a firmą MBR Consulting może pomóc Państwu poprzez:
• Wsparcie w procesie przygotowania dokumentacji refundacji;
• Przygotowanie analizy wpływu na budżetu (we własnym zakresie) oraz analizy klinicznej ekonomicznej i racjonalizacyjnej (korzystając z konsultantów zewnętrznych)
• złożenie dokumentacji refundacji do Ministra Zdrowia oraz monitorowanie procesu uzyskiwania refundacji w Ministerstwie Zdrowia;
• Wsparcie w trakcie spotkań i negocjacji w Ministerstwie Zdrowia.
W Polsce dostępnych jest kilka poziomów refundacji: 0% (bez refundacji), 50%, 70%, ryczałt i 100% z limitami cen w ramach tej samej substancji czynnej i grupy terapeutycznej. Poza wymienionymi poziomami refundacji w ramach refundacji otwartej, firma może ubiegać się o refundację w ramach programu terapeutycznego oraz w ramach refundacji chemioterapii.
Nowa ustawa o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych weszła w życie od 1 stycznia 2012 roku.
Najistotniejsze zmiany w stosunku do poprzednich przepisów refundacyjnych to:
* Objecie refundacją, jej poziom oraz cena urzędowa jest produktu jest określana w decyzji Ministra Zdrowia przesyłanej do wnioskodawcy. Każdy wnioskodawca ma prawo do odwołania od decyzji w ramach procedury postępowania administracyjnego.
* Rozszerzenie asortymentu produktów, które mogą być objęte refundacją o środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne.
* Wprowadzenie stały (zamiast maksymalnych) cen i stałych marż hurtowych i aptecznych.
* Zmniejszenie marży hurtowej oraz zmiana sposobu naliczania marży aptecznej.
* Wprowadzenie mechanizmów podziału ryzyka, w tym uzależnienia wielkości przychodu wnioskodawcy od uzyskiwanych efektów zdrowotnych i uzależnienia wysokości urzędowej ceny zbytu od wielkości obrotu lekiem.
* Wprowadzenie „podatku” od sprzedaży (3% rocznej wartości refundacji na podstawie ceny zbytu)
* Wprowadzenie „zwrotu kosztów” poniesionych na refundację, w przypadku przekroczenia przez Narodowy Fundusz Zdrowia całkowitych zaplanowanych wydatków na ten cel (kwota do zwrotu zostanie obliczona według ustalonego wzoru).
* Wprowadzenie kar finansowych (zależnych od wartości refundacji danego produktu) w przypadku stosowania niewłaściwych cen, niewłaściwych marz hurtowych lub aptecznych.
* Wymaga, aby wnioskodawcy poddawali się egzekucji wykonawczej w formie aktu notarialnego, które muszą przedłożony przed otrzymaniem decyzji o refundacji.
Proces zatwierdzania cen
Ceny leków nierefundowanych są ustalane przez producenta („ceny nieregulowane").
Jeśli Podmiot ubiega się o refundację, cena produktu zostanie ustalona w czasie negocjacji z Ministerstwem Zdrowia.
Nasz zespół może ci pomóc w procesie zatwierdzania cen przeprowadzonego przez Ministerstwo Zdrowia (Ministerstwo Zdrowia, MoH):
• Wsparcie w procesie przygotowania aplikacji cen;
• nadeślą zgłoszenie uczestnictwa i monitorowania postępów;
• Wsparcie w realizacji z MOH;